Happy New Year!! of Sabadee Pimai! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marlon Dijck - WaarBenJij.nu Happy New Year!! of Sabadee Pimai! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marlon Dijck - WaarBenJij.nu

Happy New Year!! of Sabadee Pimai!

Door: marlonvandijck

Blijf op de hoogte en volg Marlon

01 Januari 2012 | Laos, Luang Prabang

Allereerst wil ik iedereen via deze weg de beste wensen toewensen! Daarnaast hebben jullie al een tijdje gewacht op een nieuwe update, dus die zal ik ook meteen geven :)
Het laatste berichtje kwam uit Kanchanaburi, dus daar zal ik verder gaan zodat alles lekker chronologisch blijft verlopen.. In Kanchanaburi heb ik wat meer diepgang gezocht - zoals beloofd - en ben ik de geschiedenis ingedoken door me te verdiepen in het drama dat zich hier in de Tweede Wereldoorlog heeft afgespeeld, en heb ik het Death Railway Museum, de 'Bridge on the river Kwai' en de Hellfire Pass bezocht. Dit was allemaal heel indrukwekkend, omdat hier tijdens de oorlog door Prisoners of War een 415 km lange spoorlijn is gebouwd in anderhalf jaar tijd midden door de jungle, rotsgebergten en noem maar op! Voor wat vermaak en een beetje paradijs heb ik samen met mijn nieuwe Amsterdamse vrienden Debby en Susanne de Tiger Temple bezocht om te poseren met (gedrogeerde?) tijgers en het Erawan National Park met 7 suuuupermooie watervallen (foto's volgen snel op facebook).. Daarna zijn we allemaal naar Chiang Mai in het noorden gereisd, waar we samen met een nieuwe nederlandse reisgenoot, Floor, een Thaise kookcursus hebben gevolgd op een Thai Cooking Farm. Hier werden we 's ochtends vroeg voor opgehaald en rondgeleid over een lokale markt, waar we uitgebreid uitleg kregen over de ingredienten en welke producten we die dag zouden gebruiken etc. daarna zijn we naar de farm gebracht, waar we opnieuw een rondleiding kregen, ditmaal door de moestuin waarin alle belangrijke groenten en fruit gekweekt werden, waarna het koken kon beginnen. Ik weet niet of het aan onze kookkunsten, de ingredienten of aan de uitgebreide instructies en productkennis van onze chef lag, maar ik heb daar de beste Tom Yam en curry gegeten sinds ik in Thailand ben. Sooo good! Gaat thuis zeker nog vaak gemaakt worden.. Na Chiang Mai zijn we voor de kerstdagen doorgereisd naar een nabijgelegen (=140 km, 762 bochten in de weg) stadje, Pai, wat enorm schattig is en waar de mensen heel erg creatief zijn. In Pai ben ik samen met een nieuwe vriendin, Ashley op een organic farm, Tacomepai, verbleven, waar we met zo'n 30 andere backpackers konden helpen met het bouwen van een huis van modderstenen, champignons 'planten', leren bestek, borden en bekers te maken van bamboe en natuurlijk gezamenlijk een groot feestmaal bereiden voor Kerstmis (ik was met het grootste genoegen in charge of de koekjes en taarten). Kerst was fantastisch, doordat iedereen zijn steentje bijdroeg om er een geweldig, onvergetelijk feest van te maken.
Na kerst was het tijd voor wat actie, dus ben ik naar Houay Xai gegaan voor de Gibbon Experience, een soort hike door de jungle waarbij je via ziplijnen (400-700 m) van de ene naar de andere berg zweeft op zoek naar Gibbons. Helaas de apen zelf niet gezien, maar het ziplinen was een hele ervaring op zich :) Na talloze waarschuwingen van mam: "doe alsjeblieft een keer voorzichtig" en mijn belofte dat "als ik 150 m hoog in de lucht zweef, ben ik heus wel voorzichtig", heb ik dit avontuur overleefd met slechts 3 kleine ongelukjes ten gevolge van gebrekkige instructies over hoe te remmen; het begon rustig met het stoten van mijn hoofd tegen het uiteinde van de kabel, waar een ijzeren klem de kabels bij elkaar hield, vervolgens werkte mijn rem niet goed en had ik opnieuw teveel vaart aan het einde van de kabel waardoor ik vol tegen de klem aanvloog en mijn sleutelbeen een brandmerk kreeg van de zipline, en de laatste keer (voordat ik duidelijke, goede reminstructies kreeg) verminderde ik echt 0 vaart, waardoor twee mannen mij moesten opvangen omdat ik anders waarschijnlijk echt een brandmerk van mijn schouder tot mijn borst zou hebben.. Two guardian angels for me :) Meteen na de Experience even een berichtje gestuurd met de boodschap dat ik het heb overleefd met relatief weinig schade om het thuisfront gerust te stellen. Nu zit ik in Luang Prabang, waar ik twee reisvrienden van het begin van mijn reis ontmoet heb om het nieuwe jaar mee in te luiden en het hostel waar ik nu zit is opnieuw one big happy family, heel gezellig! Samen met een hostelgenoot heb ik eergisteren een Laose NY-party gecrashed, waar we Lao-style leerden dansen, hebben gegeten en bier 'on the rocks' hebben gedronken en vanwaar ik nu weet hoe je 'gelukkig nieuwjaar' in het Lao zegt (zie titel). Gisteren zijn we naar de KhuangSi Waterfall geweest (je wordt hier doodgegooid met prachtige helderblauwe watervallen) en hier hebben we een beetje gezwommen, gehiked en natuurlijk met een swingrope vanuit een boom het water ingeslingerd. De eerste keer ging dit goed, de tweede keer niet.. Ik gleed weg van het touw terwijl ik sprong, en raakte met mijn vinger een van de knopen in het touw, waardoor het kootje van mijn middelvinger een beetje verdraaid is en mijn vinger nu ontzettend opgezwollen is. Gelukkig wisten David, Rani en ik met behulp van ijsstokjes een spalk te creeeren en ben ik gezegend met de aanwezigheid van een backpackende verpleegster EN een dokter hier in het hostel, dus er wordt goed voor mijn vinger gezorgd. Typen gaat ook ontzettend moeilijk hierdoor, dus mijn dank is des te groter voor iedereen die erin slaagt het einde van dit verhaal te bereiken. Dankzij de beruchte snake whiskey werd de pijn wat verzacht, dus we hebben desalniettemin een heel goede afsluiting van het jaar gehad en iedereen in de bar vond het prima dat ik continue heel enthousiast mijn middelvinger in de lucht hield tijdens het dansen :) Een groot feest dus! Mijn volgende bestemming wordt Vang Vieng, waar ook genoeg gevaren op de loer zullen liggen, maar ik beloof bij dezen geen rope swings, ziplines of tubes daar te gaan proberen want mama krijgt toch altijd gelijk: ik ben daar veel te lomp voor.
Nogmaals, iedereen een gelukkig nieuwjaar en de beste wensen en jullie horen wel weer wanneer er nieuwe avonturen zijn!

Heel veel liefs, kuskus

  • 01 Januari 2012 - 10:41

    Merel:

    Schat! Happy new year!! Heel vet verhaal weer, wil snel die Tom Yam curry van jou proeven! ;)
    Liefs!

  • 01 Januari 2012 - 11:37

    Maud G:

    Happy new year!! Klinkt weer geweldig allemaal! Goed om te horen dat je nog steeds volop geniet!
    De brug was erg indrukwekkend he?! Heb je de fish spa visjes ook gevoeld in de bovenste waterval van erawan?
    Ook ik ben uiteraard zeer benieuwd naar je kookkunsten :)

    Dikke kus
    Xx

  • 01 Januari 2012 - 16:38

    José Jaspers:

    Hallo Marlon, eerste ook een heel gelukkig en spannend Nieuwjaar gewenst van mij en de rest van de fam.
    Wat een super gaaf verhaal weer, en je houdt het wel weer spannend met al je belevenissen en avonturen ja en als je niks doet dan maak je ook niks mee,!! jammer van de schouder en vinger dat geneest wel weer, toch? blijf genieten wij lezen wel mee.
    De hartelijke groetjes vanuit een heel druilerig Yss, wij gaan nu naar egelmeers er eentje vatten samen met pa en ma op het nieuwe jaar Proost, José

  • 02 Januari 2012 - 04:56

    Lenny S:

    Chicaaa!! Gelukkig nieuwjaaar! Fijn dat je t goed maakt! We hebben onze centjes toch maar goed verdiend bij Opv. ;) beterschap, maar vooral veeel plezier!!

  • 02 Januari 2012 - 04:56

    Lenny S:

    Chicaaa!! Gelukkig nieuwjaaar! Fijn dat je t goed maakt! We hebben onze centjes toch maar goed verdiend bij Opv. ;) beterschap, maar vooral veeel plezier!!

  • 02 Januari 2012 - 07:17

    Eline:

    Klinkt weer leuk allemaal Marlon!! Heel erg happy new year en veel plezier weer!! xxxx

  • 03 Januari 2012 - 13:00

    Yvette:

    Schatjee,

    Dit verhaal klinkt weer top!! Je hebt het zo te horen reuze naar je zin! Ik hou me graag aanbevolen voor jouw lekkere Thaise kookkunsten! Maar wil je alsjeblieft wel heelhuids terugkeren naar NL!! Luister ook maar naar je vriendinnetjes haha

    Heeeeel veel plezier nog lieverd!! Dikke kus

  • 05 Januari 2012 - 21:36

    Annelies:

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt meid! Have fun!! Kusss

  • 12 Januari 2012 - 13:56

    Fam.Janssen Boxmeer:

    Ha grote nicht,

    Leuk om je reisverslag te lezen,gaaaaffff!! Wij wensen je vanaf deze kant alvast een hele fijne verjaardag toe!!

    Be Careful!

    Groetjes Anne-Marie,Michel en kids

  • 12 Januari 2012 - 16:31

    Fam. Janssen:

    Hallo Marlon,

    Hier vanuit Sambeek willen we je alvast een heeeele fijne verjaardag wensen. Heel bijzonder midden in Thailand! Geniet er nog even van!

    Heeel veel liefs
    Daan, Eva, André, Mirjam en Maud

  • 12 Januari 2012 - 19:34

    Trudy En Henri:

    Hoi Marlon

    Alvast Van Harte Gefeliciteerd met je 25 e verjaardag.Geniet nog van je laatste 20 dagen in Thailand.liefs van Henri en Trudy

  • 12 Januari 2012 - 20:25

    Pap En Mam:

    Hallo lieve meid.
    Van Harte gefeliciteerd met je 25e verjaardag.
    Wij hopen dat je daar een kei leuke verjaardag zult hebben, je zult de bloemetjes vast wel buiten zetten.
    Geniet er nog maar lekker van.
    Heeeel veeeeel plezier.

    Kus Pap en Mam.

  • 13 Januari 2012 - 09:33

    Jos En Gertie:

    Hallo Marlon,

    Proficiat met je verjaardag en geniet nog van de laatste paar weken.

  • 13 Januari 2012 - 11:04

    Susanne:

    Hi,
    Op deze mooi vrijdag de 13e van harte gefeliciteerd!

    Dit verhaal had ik nog niet gelezen maar ooohhhh ik wil best wel weer terug......Vanavond ga ik eens kijken of ik die heerlijke (voor mij iets minder pepers) Tom Yam soep ook in Nederland kan brouwen....ben benieuwd, zo maar eens op jacht naar ingredienten :-) Geniet!

    X

  • 17 Januari 2012 - 11:01

    Bibi:

    Lieverd! Ik lees je verhaal nu pas! Maar ik had je natuurlijk allang een happy newyear gewenst!!! Pas je wel een beetje op daar...of is mijn waarschuwing nu te laat? Je moet doen wat je niet laten kunt!!!! Het is nog maar een paar weekjes, dus lekker genieten :)
    Lof joe! Xxx

  • 23 Januari 2012 - 09:04

    Iona:

    toch nog ook maar ff dit berichtje lezen, want die had ik gemist (las in je vorige verhaal ineens over n gebroken vinger en dacht huh dat wist ik niet)
    dit lijkt me geen geval van lompheid maar gewoon n ongeluk zit in n klein hoekje.
    ik zou ook n te grote schijterd zijn voor ziplinen denk ik haha
    maarre, volgende x toch maar gelijk nr het ziekenhuis ipv magnumstokjes? kusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlon

Actief sinds 28 Okt. 2011
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 16067

Voorgaande reizen:

03 November 2011 - 01 Februari 2012

Lekker weg uit eigen land

Landen bezocht: